zondag 4 maart 2012

I AMSTERDAM!



Hii!
Gisteren was ik in Amsterdam, en ik moest er even een artikel over schrijven. Eerlijk gezegd was ik er niet om te shoppen, dat ga ik een andere keer nog wel doen, deze keer was ik voor het Anne Frank huis en een tentoonstelling van (bijna) alle kinderen die vermoord zijn in de 2e WO.


Ik begin met het Anne Frank huis. De eerste keer die dag gingen we kijken of de rij heel lang was, dat was zo dus besloten we wat later op de middag wee te gaan kijken. Toen was de rij nog langer en we gaven het een beetje op om die dag nog naar het Anne Frank huis te gaan. Wel zagen we bij de openingstijden dat het huis tot 21:00 open was.
We zijn 's avonds wat gaan eten en toen we klaar waren was het pas 19:00. Dus gingen we weer kijken of de rij lang was. Gelukkig viel dat hartstikke mee, het leek net een (normale) rij bij de kassa in een supermarkt.
Binnen was een soort route met telkens een kort filmpje over Anne Frank, Het Achterhuis of de onderduikers.

 Alles was in het huis, later ook in Het Achterhuis.
Het was heel interessant om te zien hoe klein ze leefden met zo veel mensen. Verder was het ook een gek idee dat Anne ook heeft gelopen waar jij dan loopt. Ze heeft bijvoorbeeld ook het behang aangeraakt, wat jij ook aanraakt. Een bizar idee...
Daarna kreeg ik in het museumwinkeltje Het Achterhuis, Dagboekbrieven van Anne Frank.



En dan nu de tentoonstelling. Hij heette 'In Memoriam'. Het waren een soort borden met allemaal foto's van kinderen die vermoord zijn in de 2e WO. Er stond bij wanneer ze waren geboren, en vermoord, waar ze woonden en hoe ze heetten. Soms zag je kinderen van bijv. 13 jaar, maar ook van nog geen eens 1 jaar. Daarom was het best heftig omdat je nu pas zag hoeveel kinderen het waren. En dit was nog niet eens alles. Dit was alleen Nederland, en het waren alleen de kinderen met foto's en naam, leeftijd en adres.


Dit was een beetje mijn zaterdag. Het was niet alles, maar de rest is een beetje onzinnig om te vertellen ;) Ik hoop dat je het een beetje boeiend vond, en ik moet zeggen dat dit anders is dan ik normaal zou doen.
Hopelijk tot het volgende artikel!
-xxx-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten